Selasa, 2 Julai 2013

“Kalau penganti saya bukan orang Kedah, maka terputuslah perjuangan ini dengan persatuan”

9 ulasan:

  1. ya ka hanya orang cekak ja yg tau benda tu??
    jangan perasan lah bro cekak semua!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang orang cekak je yg tahu.
      tapi siape yg tahu

      Padam
  2. selamat berpuasa semua..........

    BalasPadam
  3. copypaste tatacara sebenar12 Ogos 2013 pada 5:23 PTG

    Ucapan 8 Jun 2008 Mesyuarat Agong Perwakilan ke 36

    "...lagi tiga tahun...dalam tiga tahun itu kalau saya kembali kerahmahtullah macamana? kena fikir persatuan. apa nak jadi persatuan?mereka-mereka inilah yang memegang jawatan pusat untuk meneruskan perjuangan ini SEBELUM KITA DAPAT GURU PENGGANTI (dengan nada penegasan!)..."

    tatatacara "fail safe" yang telah diberikan oleh YM Pak Ak untuk Persatuan terus bergerak bila ketiadaan beliau dalam ucapan itu begini maksudnya:

    1. Apabila beliau selaku Guru Utama/Presiden kembali kerahmatullah nanti
    2. Persatuan tetap boleh bergerak seperti biasa kerana sudah ada barisan AJK Pusat yang telah dilantik dan jawatan itu tahan(valid) dalam tempoh tiga tahun (seperti yang ditegaskan oleh YM - disebut mempertahankan persatuan. Ialah jika tiada AJK nak ber-organisasi macamana?)
    3. Maka selepas ataupun dalam tempoh ketiadaan itu barulah dicari Guru Pengganti dengan tatacara yang sebenar dan selayaknya. Maka bila sudah berjumpa, maka orang itulah secara automatik menjadi Presiden dengan konsensus mesyuarat dan teknikal berorganisasi yang sah.
    Maksudnya bukan lah semasa hayatnya untuk di istihar Guru Pengganti kerana mengikut sejarahnya YM Pak Ak pun diistihar 40 hari selepas kembalinya YM Ustaz Hanafi kerahmatullah. Siapa yang mengaku pengganti pada ketika Guru Utama masih hidup maka automatik tergelincir lah orang itu. Siapa pula yang menggerakkan persatuan semasa ketiadaan YM Ustaz ketika itu? Pastilah AJKnya. Apa bidang tugas AJK pusat?

    Jika ketiadaan Presiden maka Naib Presiden lah yang mempengerusi mesyuarat, itu adalah norma pentadbiran sebuah organisasi. Tiada masalah disitu. Naib Presiden Persatuan boleh memangku dan menjalankan aktiviti persatuan dan tidak semestinya menjadi Guru Utama sebab itu jawatan Persatuan bukan Perguruan. Guru Utama itu jawatan tunggal, tiada istilah Naib Guru Utama dan tiada istilah Pemangku Guru Utama.

    kronologi langkah bendul:
    1. 2008 Ucapan ini dikeluarkan
    2. 2009 Tiba-tiba diistihar Guru Pengganti oleh AJK Pusat (sebab tidak boleh tunggu lama-lama)
    3. 12 Mac 2012 barulah YM Tuan Haji Ishak meninggal dunia. (dalam lingkungan 3 tahun selepas ucapannya pada 2008)

    Wasiat ini terang dan jelas tetapi telah diseleweng oleh segelintir AJK Pusat demi kepentingan diri sendiri dan kroni. Akibatnya rosak terus perguruan yang melibatkan persatuan. Walaupun pada luarannya konon nampak cantik tetapi tidak pada realitinya.

    Sayang sekali.

    BalasPadam
  4. perlantikkan Maidden tidak di senangi oleh penyokong penyokong Isyak Itam. Kalau Guru Maidden ini nak berceramah susah lah skit kalau menyentuh bangsa Melayu sebab dia nih keturunan Keling yang nyata pengikut akan kerap tertipu dengan tindak tanduk Guru ini. Sebab bila bercakap tentang silat ianya tidak lari dari susur galor rumpun Melayu maka bilamana Sebuah pertubuhan SILAT Melayu tetapi dipimpin oleh seorang berbangsa Keling agak meragukan juga ketulinan dan keaslian Silat itu sendiri. Biasalah bila berlaku pertukaran pemimpin maka sedikit sebanyak akan berlaku juga perubahan corak kepinpinan mengikut siapa yang meminpin.

    BalasPadam
  5. atas tu buah siku potong kan?haha

    BalasPadam
  6. Pada zaman rasulullah dahulu pon ada seorang hamba yg berkulit hitam( org habsyi negeri arab) yg bernama bilal bin rabah r.a. Walaupon kulitnya hitam berkilat seperti kuali... tetapi dia telah beriman dgn Allah dan rasul hingga menjadi sahabat nabi yg paling akrab... dan dijamin syurga oleh rasullullah muhammad s.a.w

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bilal lah org yg pertama melaungkan azan

      Padam
  7. Jadi adakah islam itu pd warna kulit?
    Adakah islam itu semestinya melayu?
    Padahal org melayu di nusantara ni kenal islam dan masuk islam pon pd kurun ke 18. Mak bapak kita pon tak lahir lagi masa itu.

    Bukankah islam itu lahir dari zaman nabi adam alaihissallam... dan dibawa oleh nabi dan rasul2 zaman berzaman sehingga nabi penutup akhir zaman iaitu nabi Muhammad S.A.W.

    Jadi sebagaimana yg telah diberitahu oleh guru2 sebelum ini iaitu almarhum ustaz hanafi... dan almarhum ustaz ishak... silat bkn utk bersilat... tapi bersilat krn agama. Kerana di dlm silat cekak ini.... kita diajar utk :
    1. Taat pd guru - tak boleh derhaka
    2. Taat pd ibu dan bapa
    3. Tak boleh bergaduh sesama ahli.

    Di tambah lagi dgn pantun :

    Sebenar guru ada hakikat
    Dikuat pula ilmu makrifat
    Ditambah pula dgn ilmu syariat
    Berpakaian pula dgn isyarat.

    Jadi bagi ahli lama @ org lama yg dok dlm persatuan ni yg mengaji dgn guru2 sebelom ini.... dia akan faham ckp2 kias yg ada... bkn ckp secara terang2an. Tak akan berpecah... kecuali jika ada niat nak rebut jawatan dlm persatuan... atau nak jadi guru utama.

    Pesanan almarhum ustaz ishak itam :

    Kita sembah Tuhan yg satu... nabi dan rasul yg satu... yg kita dok berpecah2 tu pasaipa? Bukankah org islam itu bersaudara.

    Jadi tiada persoalan bukan melayu yg layak jd guru utama... sbb layaknya seseorg itu menjadi guru utama ialah dgn mandat dan wasiat serta ijazah dan izin yg mulia guru utama sebelom ini aitu almarhum ustaz ishak b. Itam.
    Datuk hj maideen layak menjadi guru utama merangkap presiden krn telah mendapat mandat dan wasiat drpd almarhum ustaz ishak itam wlpon almarhum ustaz ishak@ pak ak hidup lagi masa tu... disbbkan masalah kesihatan pak ak. Sbbtu datuk maideen meneruskan perjuangan dgn restu dan izin pak ak utk anak bangsa kita selagi hayat ada. Insyaallah. Patah tumbuh... hilang berganti. Yg ganti tak semestinya sama... dari segi perilaku maupon percakapan... tapi perjuangan dan landasan tetap sama.... krn dr Allah kita dtg... kpd Allah kita kembali.

    Kepada ahli lama..... ingatlah.... bahawasanya.... kita diajar bukan utk menjadi guru atau merebut sbrg jawatan di dlm persatuan. Tetapi kita diajar utk mengenal diri. Supaya kita mengenal Tuhan sebelom kita kembali ke alam akhirat.

    Sekian.

    HAMBA YG DHAIF

    BalasPadam