Jumaat, 1 Februari 2013

Sejarah Realiti Silat Cekak- Surat ini menunjukkan si Saithu Maideen A/L Katharisa tahu akan kegiatan minyak dagu yang berlaku di dalam PSSCM ketika itu.

Surat yang berusia hampir sebelas tahun ini bertarikh 21 Mac 2002 telah kami kategorikan sebagai bahan Sejarah Realiti Silat Cekak. Surat ini mendedahkan segala kepincangan yang berlaku di PSSCM cawangan Wilayah Perseketuan khususnya yang berpusat di Kampung Baru. Surat ini juga adalah respon oleh saudara Taufik Hashim terhadap Tindakan Amaran Bertulis rujukan PSSCM/US.LPT/T.T/2001 yang ditujukan kepadanya akibat tindakan salah laku yang didakwa telah dilakukan olehnya. Surat ini dikeluarkan terhasil daripada 'siasatan' dilakukan terhadapnya oleh LPT. Akibat daripada itu saudara Taufik Hashim tidak dibenarkan mencampuri urusan PSSCM samada persilatan mahupun persatuan. Surat ini juga secara tidak langsung membantu kami memahami keadaan dan sejarah yang berlaku pada ketika itu dan beberapa peristiwa lain yang berkaitan yang berturutan akibat sekatan yang dikenakan terhadapnya. Surat ini juga memberi maklum kepada kami tentang cara tindakan yang akan dilakukan kepada ahli PSSCM yang cuba menegur pihak pentadbir PSSCM tentang salah laku mereka, dimana dalam kes ini seorang ahli yang cuba mendedahkan komplot membunuh kepimpinan YM Tuan Haji Ishak Itam telah dihalang terus daripada mencampuri urusan PSSCM. Walaupun ada beberapa perkara yang kami tidak setuju dengan tindakan saudara Taufik Hashim tetapi amaran dan peringatannya mengenai komplot untuk membunuh kepimpinan YM Tuan Haji Ishak Itam ini adalah tepat. Memang kepimpinan YM Tuan Haji Ishak Itam telah dibunuh oleh orang berpangkat dalam PSSCM dengan bantuan kumpulan minyak dagu. Puak-puak yang didakwa bermain minyak dagu ini jugalah yang menjadi penyokong kuat Saithu Maideen A/L Katharisa dalam kes mengaku sebagai Pengganti YM Tuan Haji Ishak Itam. Puak-puak minyak dagu ini jugalah yang bertungkus lumus menyiapkan video penyerahan tengkolok dan lading oleh YM Tuan Haji Ishak Itam - kononnya penyerahan beradat. (Lawak paling bangang oleh gang minyak dagu dan penaungnya Saithu Dagu.) Mereka mungkin beranggapan dengan terlantiknya Saithu Maideen A/L Katharisa sebagai PENGGANTI maka mereka akan selamat daripada perbuatan haram mereka. Dengan harapan bermodalkan klip video (yang ntah hapa-hapa) oleh kumpulan minyak dagu itu maka segala kegiatan haram mereka akan disembunyikan terus dari masyarakat UMUM dan Silat khasnya. Nampaknya mereka silap, kes ini belum selesai dan daripada apa yang kami nampak Saithu Maideen A/L Katharisa ini sebenarnya adalah penaung seumur hidup kepada kumpulan minyak dagu ini-dulu kini dan selamanya. Ini belum lagi ditambah kes pendedahan oleh Almarhumah Mak Tam, yang si Saithu Maideen A/L Katharisa ini juga terlibat dalam kes Makan Besau - BOMOH PANTAI PORT DICKSON.

28 ulasan:

  1. ooo..tu la cerita dia..

    BalasPadam
  2. ini kes parah ni!!!bongkar jee..biar1Malaysia tahu hal ni.dan pihak berwajib harus ambil tindakan.

    BalasPadam
  3. TERJAH PEMBONGKARAN ISU MINYAK DAGU HANTU BERPUAKA!!!4 Februari 2013 pada 5:59 PG

    Sewaktu 'mangsa' mengadu masalah beliau di 'CALIT' MINYAK HANTU PUAKA OLEH SI PELAKU kpd HM,yg disaksikan oleh SA & RMD pada ketika itu....

    SAKSI 1:

    Jawapan HM kpd 'mangsa',"Kamulah (si mangsa), HANTU dlm Persatuan!! Sanggup kamu memfitnah Ateng!!...Bla bla bla..."

    SAKSI 2 :

    Ini pula jawapan SA kpd 'mangsa',"Nama kamu (si mangsa) telah disenaraikan sbg antara Jurulatih (TP) wanita oleh krn Persatuan kekurangan TP wanita,akan tetapi oleh sebab kamu ni PEKERJA KILANG maka kamu TIDAK LAYAK!!!...Bla bla bla...."

    SAKSI 3 :

    Reaksi RMD apabila mendengar kenyataan HM & SA pada ketika itu...hanya mendiamkan diri..Org ini juga merupakan saksi pada ketika itu yg masih HIDUP sehingga hari ini..Beliau ada di dlm PSSCM,Pesaka,FB & baru shj menerima 'Pingat'..Pingat Beliau pun dah mula jadi 'FRAME BERGERAK' krn senantiasa 'tergantung' di Pakaian2 Rasmi Persilatan yg sering beliau pakai di mana2 majlis...

    WAHAI HM,SA,RMD,ATENG & KARIM,"SESUNGGUHNYA KEBATHILAN PASTI AKAN LENYAP!!!!..JIKA KAMU MERANCANG,TUHAN JUGA PASTI MERANCANG!!!"...

    KAMULAH ANTARA HANTU2 MISKIN YG BERKOMPLOT UTK MEMBUNUH KEPIMPINAN ALMARHUM TN HJ ISHAK BIN ITAM!!!!...BERTAUBATLAH TUAN2 SEKALIAN SEBELUM KEAIBANMU 'DI BUKA' SATU PER SATU...

    BalasPadam
  4. SA = Safaran Ahmad
    RMD = Rosman Mat Deli
    HM = Haji Maideen
    Mangsa minyak dagu ateng itu namanya Julia..

    BalasPadam
  5. ini buku bertajuk 3 tangan ghaib, dpt dari member keramat permai masa belajar kat UIA dulu.. setelah semalaman selongkar stor akhirnya terjumpa juga buku\SURAT INI.. sungguh menarik ceritanya.. antara sub-tajuk dalam buku/surat ini..
    2.PAKATAN MENJATUHKAN & MEMBUNUH KEPIMPINAN KETUA PENERANGAN SAUDARA ROSMAN BIN MAT DELI
    3.YANG MULIA GURU UTAMA TUAN HAJI ISHAK BIN ITAM SALAH DAN TIDAK TAHU MENGGUNAKAN PARANG LADING
    4.MINYAK PENGASIH (MINYAK DAGU)
    5.KOMPLOT PENUTUPAN & MEMBURUK-BURUKKAN KELAS LATIHAN DI KAMPUNG BARU, KUALA LUMPUR
    6.USAHA UNTUK MENGHAPUSKAN SAUDARA TAUFIK BIN HASHIM & INDIVIDU-INDIVIDU YANG TIDAK DISUKAI
    7.KENAL DIRI RATA-RATA, BARU KENAL TUHAN YANG NYATA
    8.KEJATUHAN EMPAYAR ISLAM


    BalasPadam
    Balasan
    1. Menarik!!!

      apa cerita isinya,kongsilah sikit tuan..

      :)

      Padam
  6. safaran ahmad menyalahgunakan kuasa sbg SU LPT telah menghukum taufik hashim tanpa mengadakan majlis tribunal dan safaran telah menghukum taufik hashim tanpa siasatan dan pembelaan kepada tertuduh...

    penghakiman safaran ini dibuat tanpa pengetahuan Almarhum Pak 'Ak...

    kenapa taufik hashim dilarang mencampuri segala urusan psscm.. kerana pada beliau terdapat banyak rahsia komplot2 yang telah dirancang oleh musuh2 dlm psscm..

    hasilnya lihatlah psscm pada hari ini...

    BalasPadam

  7. lama la nak tggu mesyuarat agong psscm.. mohon perwakilan bangkitkan isu ini..

    BalasPadam
  8. sejarah realiti silat cekak7 Februari 2013 pada 4:46 PG

    Skuad Demo Pusat Mangsa Keadaan?
    Skuad Demo Pusat adalah tulang belakang kepada Guru Utama. Skuad Demo tiada wakil didalam LPT. Kebanyakkan ahli yang menyertai skuad demo di zaman krisis adalah muka-muka baru yang dilatih oleh orang lama yang masih tinggal yang berkhidmat dibawah Jabatan Penerangan.

    Skuad Demo pada masa itu adalah senjata Guru Utama untuk mengembalikan keyakinan masyarakat terhadap PSSCM yang telah tercalar akibat krisis 93. Hampir keseluruhan ahli skuad demo yang ditubuh selepas krisis 93 berlatih siang dan malam, berhujan berpanas menjalankan tanggungjawab mengadakan pertunjukan ke seluruh negara, kerana pada masa itu kualiti demo diperingkat negeri boleh dikatakan tidak mencapai standard Jabatan Penerangan.

    Boleh juga dikatakan Skuad Demo Pusat adalah skuad elit pada ketika itu. Sangat kental dan mereka ini dilatih untuk berfikir secara cepat dan kritikal bila masa menjalankan pertunjukan dan juga dalam kehidupan seharian. Perkataan elit ini menjadi satu trademark kepada mereka. Untuk menganggotai skuad demo pusat, setiap ahli itu perlu komited dalam latihan dan juga dihari pertunjukan. Disiplin amat dititik beratkan.

    Sungguhpun begitu, perkataan elit ini amat dibenci oleh sesetengah pihak. Boleh jadi mereka memandang bahawa skuad demo ini hanya picisan dan ada juga yang memandang rendah keupayaan mereka. Walaubagaimanapun, Skuad Demo Pusat yang elit ini mempunyai pengaruh kerana berjaya menarik ahli yang ramai.

    Perkataan 'pengaruh' inilah menyakitkan hati beberapa pihak didalam persatuan. Kerana ingin berebut pengaruh maka kekuatan skuad demo pusat ini mesti diseimbangkan atau dengan bahasa lunaknya dilemahkan. (Perlu diingat kerana perkataan 'pengaruh' juga si Saithu menawar diri sebagai Naib Presiden.)

    Bagi skuad demo, pengaruh atau elit tidak pernah menjadi pakaian mereka. Yang mereka tahu, berdemo - apa yang mereka dapat? Mereka sendiri lah yang rasa - pada ketika itu.

    Oleh kerana tuntutan keadaan maka wujud jugalah skuad demo diperingkat negeri untuk membantu Skuad Demo Pusat. Jika dilihat dari sudut yang lain, perkembangan dan saingan ini sangat positif, dimana Skuad Demo Pusat tidak akan berupaya untuk memenuhi undangan demonstrasi jika ia diadakan dicawangan negeri, dan skuad demo peringkat negeri berjaya menampung dan membantu Jabatan Penerangan untuk memenuhi undangan. Dan skuad demo peringkat negeri ini juga adalah Tulang Belakang kepada Guru Utama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sejarah realiti silat cekak7 Februari 2013 pada 4:48 PG

      DARI ATAS
      =========

      Yang negatifnya adalah saingan ini dilihat sebagai kayu pengukur pengaruh "aku pun ada pengaruh, ingat pusat je ke yang ada pengaruh?" Maka timbulah persaingan yang tidak sihat dan usaha menjatuhkan skuad demo pusat dengan alasan "skuad demo cawangan dibawah aku pun boleh buat."

      Oleh kerana tiada wakil diperingkat LPT dan pentadbiran, dengan Jabatan Penerangan yang telah berjaya dilemahkan dengan segala hal maka Skuad Demo Pusat akhirnya menjadi kacau bilau. Mereka tidak punya wakil diperingkat pentadbiran. Peranan mereka telah dikesampingkan.

      Ramai diantara mereka ini diserap menjadi tenaga pengajar dan lama kelamaan ahli demo mula bekurangan, hilang ceria dan akhirnya hidup segan mati tidak mahu.

      Ahli-ahli skuad demo juga sentiasa berada dalam keadaan dilema. Mereka selalunya tidak diambil sebagai tenaga pengajar kerana selalu mendahulukan demo daripada mengajar. Maka timbulah persoalan "demo penting atau mengajar penting?" Persoalan ini sentiasa menghantui ahli-ahli demo, hendak diluah mati emak, ditelan mati bapak.

      Akhirnya mereka ini mula memberontak, hanya tinggal dalam kelompok mereka sahaja. Yang paling sadis adalah apabila pusat demo dikampung baru ditutup berikutan tutupnya cawangan wilayah akibat berebut kuasa dan pengaruh. Tutupnya cawangan wilayah adalah IBU kepada malapetaka PSSCM.

      Ramai yang tidak tahu apa yang berlaku dan kenapa cawangan WP ditutup oleh Presiden PSSCM. (Dan kami sedang mendapatkan cerita / sejarah sebenar disebalik penutupan itu)

      Maka sebermula daripada itulah skuad demo ini umpama jadi orang buangan. Sentiasa mengharapkan ehsan kelas untuk menumpang berlatih. Dan bila ada latihan maka selalunya latihan mereka ini riuh sekampung menjadikan penyelia kelas latihan sebelah berangin. Maka akhirnya kehadiran skuad demo ini umpama pengacau kepada kelas latihan. Lama kelamaan ia menjadi kecil dan hilang peranan bila ahlinya berjaya dipecah-pecahkan.

      Hari ini tiada lagi istilah Skuad Demo Pusat Elit. Zaman itu sudah berlalu. Peranan demo sudah diganti dengan you tube. Demonstrasi yang ada hari ini umpama "recyle" kepada segala benda yang dihalang untuk dipertontonkan tetapi dibuat pula oleh mereka dahulunya yang menghalang untuk dipertontonkan, kononnya buah rahsia.

      Jikalau dahulu demonstrasi di latih oleh orang demo, hari ini demonstrasi di latih oleh gang kaki pengkau kaki dengki, kaki plagiat. Maka hari ini boleh dikatakan demo Silat Cekak adalah stereotype, tidak berkembang dan masih ditakok lama. Auranya sudah hilang entah kemana.

      Sesuatu patut dilakukan oleh pengendali skuad demo bagi mengembalikan zaman gemilang Demonstrasi Silat Cekak dimata masyarakat.

      Disamping itu, ada juga persoalan lain yang bermain disegelintir ahli, adakah Silat Cekak ini kerjanya berdemo sahaja?

      Apa tujuan demo dan kemana akhirnya? Sesungguhnya ahli-ahli yang ingin berdemo sakan, dingatkan berfikirlah kemana akhirnya perjuangan demo anda.

      Padam
  9. geng minyak dagu,??

    BalasPadam
  10. Saya sokong 100% isu minyak dagu ini dibangkitkan,kerna ia melibatkan persatuan.

    BalasPadam
  11. isu ni sungguh memalukan!

    BalasPadam
  12. ini kes berat!!
    tapi mengapa pihak pengurusan psscm tak siasat kes ni ye??
    tiada tindakan apa2 ke??

    BalasPadam
  13. tak main minyak dagu pun dapat pegang buah dada jugak,hehehe

    BalasPadam
  14. hal minyak dagu ni cerita lama laa..

    BalasPadam
  15. dah takdak kerja lain,merapu ja lah depa2 ni..!!
    hangpa yg kalut duk reka benda yg tak dak..!!
    fitnah sana sini..!!
    minyak dagu lah apa lg lepaih ni tak tau lah..!!
    dah macam sampah dah aku tengok..!!
    serupa macam berok gila..!!

    BalasPadam
  16. "Jangan sampai jadi silat cekak Maideen, silat cekak Safaran" - Almarhum Ustaz Ishak Itam dalam ucapannya pada khalayak ramai di Rumah Biru PSSCM Jalan Tun Razak. Peristiwa Mindef Perpecahan 1993. "Nanti bila saya takdak nanti, ada lah silat cekak Maideen, Silat cekak Safaran..." Kata Almarhum Ustaz Ishak Itam pada majlis persilatan di Keramat Permai pada pertengahan tahun 2003. Al-Fatihah buat Almarhum Ustaz Ishak Itam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar kata ustaz ishak.dia tau baca.

      Padam
  17. bodoh punya orang.. x abis2 nak memfitnah orang... bodoh kalah kambing ni... kerja lain x dah ye... hahahahahahaha...

    BalasPadam
  18. Dah lame belajar silat cekak... dan menjadi ahli lama... sepatutnya semakin faham arah perjuangan yg dibawa oleh guru2 sebelum ini. Tapi nampaknye... hampehh.

    BalasPadam
  19. Malah bukan takat tak faham perjuangan yg dibawa oleh guru2... malah menentang pula.

    BalasPadam
  20. Hanya jauhari mengenal manikkam

    BalasPadam